مشاهده کل مجله

دیابت چیست و چه انواعی دارد؟ چگونه خطر ابتلا به آن را کاهش دهیم و راه های درمان دیابت چیست؟

دیابت چیست و چه انواعی دارد؟ چگونه خطر ابتلا به آن را کاهش دهیم و راه های درمان دیابت چیست؟

بیماری دیابت چیست و چگونه ریسک ابتلا به آن را کاهش دهیم

دیابت بیماری بسیار فراگیری است که این روزها اسمش را زیاد می‌شنویم و یکی از بیماری‌هایی است که آمار ابتلا به آن در ایران در حال افزایش است. امروزه بیشتر افراد در سنین مختلف به این بیماری خطرناک مبتلا هستند. دیابت دارای انواع مختلفی بوده  به دلایل مختلفی در فرد ایجاد می شود. این بیماری سن  سال نمی شناسد و همه ی افراد در هر سنی در معرض خطر هستند. از این رو باید خیلی توجه کرد که خود یا خانوادهایمان در معرض این بیماری قرار نگیرند.بر اساس آخرین آمار اعلام شده رئیس انجمن دیابت ایران، ۱۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال به دیابت مبتلا هستند. دیابت انواع مختلفی دارد. نقطه اشتراک همه‌ی انواع آن این است که میزان قند خون (گلوکز) در این بیماران بالاتر از میزان نرمال قند خون است. در این مقاله به انواع دیابت می‌پردازیم و راه های درمان دیابت را معرفی می‌کنیم.  اما پیش از هرچیز:

 

گلوکزچیست

گلوکز چیست؟

گلوکز فراوان‌ترین ترکیب شیمیایی در طبیعت است و یکی از مواد حیاتی برای بدن است. کلوگز از خانواده‌ی قندهاست و واحد انرژی بدن است. سلول‌های ما این ماده را تبدیل به انرژی می‌کنند و برای فعالیت‌های بدن به مصرف می‌رسانند.

گلوکز چگونه به سلول‌ها می‌رسد؟ هنگامی که غذا می‌خوریم، کربوهیدرات غذا در بدن به گلوکز تجزیه می‌شود و وارد خون می‌شود تا به سلول‌ها برسد. بعد از بالا رفتن سطح گلوکز در خون، اندام لوزوالمعده  هورمونی به نام انسولین ترشح می‌کند. (یکی از کارهای لوزالمعده  تنظیم قند خون به وسیله‌ی هورمون ها است)

انسولین باعث می‌شود که سلول‌ها، قند خون را به خود جذب کنند و قند اضافی هم از خون خارج می‌شود و در کبد انباشته می‌شود. 

دیابت چیست؟

ديابت يك اختلال در سوخت و ساز(متابوليسم) بدن است در حالت طبيعي، غذا در معده تبديل به گلوكز يا قند خون مي شود. قند از معده وارد جريان خون مي شود. لوزالمعده هورمون انسولين را ترشح مي كند و اين هورمون باعث مي شود قند از جريان خون وارد سلول هاي بدن شود. در نتيجه مقدار قند خون در حد نرمال و متعادل باقي مي ماند. افرادی که درگیر این بیماری می شوند اصولا انسولین در بدن آن ها به میزان لازم ترشح نمی شود و همین موضوع موجب بالا رفتن گلوکز در خون بیش از حد مورد نیاز می شود از این رو موجب می شود که فرد به این بیماری مبتلا شود.

ولي در بيماري ديابت، انسولين به ميزان كافي در بدن وجود ندارد و يا انسولين موجود قادر نيست تا وظايف خود را به درستي انجام دهد، در نتيجه به علت وجود مقاومت در برابر آن، قند خون نمي تواند به طور موثري وارد سلول هاي بدن شود و مقدار آن بالا مي ‌رود. این موضوع نیز سبب دفع شدن گلوکز از راه ادرار شده که این موضوع دلالت بر بیماری دیابت دارد. چرا که در حالت کلی گلوکز در حین خروج می بایست برگشت داده شود.

انواع دیابت

دیابت انواع مختلفی دارد.

دیابت نوع ۱

این بیماری بسیار نادر است. حدود ۱۰ درصد از کل افرادی که به دیابت مبتلا هستند به این نوع از دیابت دچار می‌شوند. دیابت نوع ۱ تحت تاثیر ژنتیک است و وزن و رژیم غذایی تاثیری بر بروز آن ندارند. دیابت نوع ۱ در دوران جوانی و معمولا قبل از ۲۰ سالگی بروز پیدا می‌کند. این بیماری نوعی خود ایمنی است که در آن سلول‌های ایمنی بدن، سلول‌هایی که مسئول ترشح انسولین هستند را به اشتباه سلول خارجی و متجاوز شناسایی می‌کند و به آنها حمله می‌کند. در نتیجه بدن توانایی ترشح انسولین را از دست می‌دهد و در نتیجه گلوکز به سلول‌ها نمی‌رسد و در خون انباشته می‌شود.

افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، برای درمان دیابت خود تا آخر عمر باید انسولین مصرف کنند. دیابت نوع 1 بیماری نسبتا خطرناکی است و از هنگام شروع این بیماری در بدن، فقط چند روز طول می‌کشد تا علائم آن بروز پیدا کند و برای بیمار دردسرساز شود. و بیمار باید هر چه سریع‌تر درمان دیابت را آغاز کند. بنابراین می توان گفت خطرناک ترین نوع دیابت مربوط به دیابت نوع 1 می باشد.

دیابت نوع ۲

حدود ۹۰ درصد از افرادی که دیابت دارند به نوع دوم مبتلا هستند. این بیماری بسیار فراگیرتر از بقیه انواع دیابت است و سن ابتلا به آن تقریبا بالای ۴۰ سال است، اگرچه متاسفانه سن ابتلا به دیابت نوع ۲ در حال کاهش است. این بیماری گاهی با پیش دیابت شروع می‌شود و زمان خیلی طولانی‌تری نسبت به دیابت نوع ۱ طول می‌کشد تا علائم آن ظاهر شود و بیمار متوجه آن شود.

در این بیماری ماهیچه‌ها، کبد و سلول‌های چربی حساسیت خود را نسبت به انسولین از دست می‌دهند و گلوکز را جذب نمی‌کنند. درنتیجه لوزالمعده برای جبران این وضعیت انسولین بیشتری ترشح می‌کند تا بتواند گلوکز را به سلول‌ها وارد کند، اما به مرور زمان توانایی لوزالمعده در جبران این مقاومت کم می‌شود و میزان قند خون افزایش پیدا می‌کند. از مهم‌ترین راه های درمان دیابت نوع ۲ کنترل رژیم غذایی و ورزش کردن منظم است. (جلوتر این مورد را توضیح می‌دهیم.)

عواملی که باعث بروز دیابت نوع دوم می‌شوند چیست؟

این بیماری تحت تاثیر ژنتیک و عوامل محیطی نظیر سبک زندگی، وزن و چاقی و میزان تحرک بدنی است. افرادی که اضافه وزن دارند و فعالیت بدنی کمی دارند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند. چاقی باعث مقاومت سلول‌ها نسبت به انسولین می‌شود. همچنین اینکه چربی‌ها در کدام اندام بدن انباشته شوند هم ریسک ابتلا را تغییر می‌دهد. پژوهش‌ها نشان داده چربی اضافه در شکم با ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی نسبت مستقیم دارد. از این رو می بایست سعی شود از طریق کنترل رژیم غذایی و ورزش این نوع دیابت را از بین ببریم. به طور کلی می توان گفت دیابت از طریق ورزش قابل کنترل بوده و علت اصلی این نوع دیابت اضافه وزن  و رژیم غذایی نا مناسب است.

 

دیابت بارداری

دیابت دوران بارداری

در دوران بارداری سلول‌ها کمی نسبت به انسولین مقاوم می‌شوند و بدن باید انسولین بیشتری ترشح کند. اکثر افراد این توانایی جبران را دارند اما زنانی که بدنشان این اختلاف را با ترشح انسولین نمی‌تواند جبران کند به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند. این بیماری از اواسط تا اواخر دوران بارداری بروز پیدا می‌کند و باعث افزایش قند خون می‌شود.

عواملی که باعث ایجاد دیابت بارداری می‌شوند، ژنتیک، سبک زندگی و تغییرات هورمونی در زمان بارداری هستند. اگر در افراد خانواده کسی مبتلا به دیابت باشد ریسک ابتلا به دیابت بارداری افزایش پیدا می‌کند. این بیماری تا چند هفته بعد از اتمام بارداری برطرف خواهد شد.

علائم بیماری دیابت چیست؟

دیابت علائم مختلفی دارد که بسته به اینکه چقدر جدی شده باشد ظهور این علائم متفاوت است. علائم دیابت عبارتند از:

  • عطش و تشنگی زیاد
  • ادرار کردن بیش از حد مخصوصا در شب
  • خستگی
  • گرسنگی بیش از حد
  • اختلال در بینایی(محو شدن)
  • بی حسی و خارش در دست و پا
  • زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند.
  • کاهش ناگهانی وزن

زخم دیابت

باید بدانید که دیابت نوع ۲ علائم دیابت را خیلی کندتر بروز می‌دهد و ممکن است این علائم آنقدر خفیف باشند که شما متوجه آنها نشوید. بسیاری از افراد وقتی متوجه بیماری‌شان می‌شوند که بیماری پیشروی کرده و به مشکلات قلبی رسیده است. البته باید افزود که فردی که مبتلا به دیابت می شود امکان دارد مواد کمی از موارد بالا را داشته باشد از این رو می بایست حتما دقت لازم را در این جهت داشته باشید.

پیامدهای ابتلا به دیابت چیست؟

بر اساس گزارش موسسه دیابت آمریکا، این بیماری هفتمین بیماری کشنده در جهان است. قند خون زیاد اثرات بسیار مخربی بر بدن دارد. یکی از اثراتش اختلال و کاهش حافظه است. از پیامدهای مرگبار آن ریسک ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و سکته مغزی است. همچنین دیابت می‌تواند موجب نارسایی کلیه و از دست دادن بینایی شود.  دیابت نوع ۲ باید سریع تشخیص داده شود و در مرحله‌ی درمان قرار بگیرد. هر چه سریع‌تر تشخیص داده شود ریسک پیامدهای مرگبار آن کاهش می‌یابد.

راه های درمان دیابت

افرادی که به دیابت مبتلا هستند حتما باید حداقل دو ساعت در هفته فعالیت بدنی داشته باشند و ورزش کنند. یکی از راه های درمان دیابت کنترل رژیم غذایی است. اگر دیابت دارید، چربی‌های ترانس، الکل و قندهای فرآوری شده را از رژیم خود حذف کنید یا به حداقل برسانید.

به محصولات فوراور امریکا مراجعه کنید

محصولات سلامتی، زیبایی و تناسب اندام فوراور در کاملا گیاهی و طبیعی بر پایه آلوئه ورا و عسل تهیه شده‌اند. فوراور یک پکیج عالی فقط مخصوص بیماران دیابتی دارد که با مراجعه به صفحۀ دیابت فوراور با این محصولات آشنا شوید. برای مشاوره رایگان هم تنها کافی است تلفن را بردارید و با شماره 09201514239 تماس بگیرید. و در آخر باید متذکر شویم که محصولات فوراور از آن جایی که کاملا گیاهی و ارگانیک هستند هیچ نوع عوارض و خطری برای بدن شما نداشته و می توانید با خیال راحت از ان ها استفاده نمایید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه