مشاهده کل مجله

مکمل‌های غذایی؛ سلامت خوب با تغذیه قدرتمند

مکمل‌های غذایی؛ سلامت خوب با تغذیه قدرتمند

نقش مکمل های طبیعی در سبد غذایی و سلامت جسم و روان و تامین نیازهای بدن

 

«چرا باید از مکمل‌های غذایی استفاده کنیم؟» یا «با وجود مواد غذایی طبیعی چرا باید دنبال راه‌های جایگزینش برویم؟»، این‌ها سوالات به ظاهر ساده‌ای هستند اما برای پاسخ به آن‌ها باید کمی از سادگی فاصله گرفت و عمیق‌تر در جستجوی جواب بود. جوابی قانع‌کننده، علمی و مطمئن. واقعا نقش مکمل‌های طبیعی در سبد غذایی چیست و چرا باید از آن‌ها استفاده کرد؟ این سوال بسیاری از افرادی است که استفاده از مکمل های غذایی به آن ها توصیه می شود.

عده ای از افراد این گونه تصور می کنند که مکمل غذایی فقط در زمانی که بدن با کمبودی مواجه می شود می بایست مورد استفاده قرار گیرد. این تفکر کاملا اشتباه است. غذای مصرفی ما همه ی نیاز بدن به مواد مغذی را پاسخگو نیستند جرا که بعضی از غذا هایی که ما روزانه می خوریم از لحاظ داشتن مواد مغذی فقیر هستند یعنی میزانی که باید به بدن ما برسد در آن ها نیست. از این رو توصیه می شود از مکمل غذایی استفاده شود. چرا که این مکمل ها میزان لازم از مواد مغذی و املاح را دارا بوده و کمبود ها را در بدن ما جبران خواهند کرد.

به طور عادی بدن ما باید تمام مواد مغذی موردنیازش را از رژیم غذایی مناسب دریافت کند. اما اگر نتوانستید نیازش را برطرف کنید چکار باید کرد؟ مثلا به خاطر بیماری که دارید نباید گوشت مصرف کنید یا این‌که نیاز شدیدی به ویتامین C دارید، در اینجاست که پای مکمل‌های غذایی یا Dietary Supplement به میان می‌آید. آن‌ها کمک‌تان می‌کنند که نیاز بدن را به شیوه‌ای درست و کم‌ ضرر تامین کنید.

وقتی از مکمل غذایی حرف می‌زنیم، از چه حرف می‌زنیم؟


وزارت بهداشت آمریکا ساده‌ترین و کامل‌ترین تعریف را از مکمل غذایی دارد. این وزارت می‌گوید که مکمل باید بخشی از رژیم غذایی باشد و به تنهایی به عنوان غذای اصلی فرد استفاده نشود. از طرف دیگر یک یا چند ماده‌ی مغذی مثل ویتامین، گیاهان دارویی، عصاره یا اسیدهای آمینه داشته باشد که مصرف‌شان خوراکی باشند و حتما برچسب مکمل غذایی روی محصول باشد.
FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) هم ۳ ویژگی دیگر برای مکمل غذایی ذکر می‌کند که شامل کیفیت بالای تولید، نداشتن ناخالصی و توضیح شفاف محصول است. بنابراین می بایست از مکمل های غذایی به عنوان نیاز روزانه ی بدن  به عنوان یک وعده استفاده نمود. همان طور که می گوین پیشگیری بهتر از درمان است. پس تا در اثر کمبود مواد مغذی بیمار نشده ایم مکمل غذایی را بخشی از خورد و خوراک روزانه ی خود قرار دهیم. 

فوراور لیسیوم پلاس
جزئیات و توضیحات شفاف و دقیق از ویژگی‌های مهمی‌ست که یک بسته‌ی مکمل غذایی باید داشته باشد.

 

چرا باید از مکمل‌های غذایی استفاده کنیم؟

گستردگی مکمل‌های غذایی و محبوبیت‌شان آنقدر بالاست که حتی مردم معمولی هم از قدرت‌شان آگاهند و در موقعیت‌های مختلفی مثل ضعف و بیحالی یا تقویت حافظه به سراغشان می‌روند. از طرف دیگر ممکن است هرکدام از ما به خاطر قرارگیری در موقعیت‌های استرس‌زا، ناراحت‌کننده یا هر بیماری با کمبود ویتامین در بدن‌مان مواجه شویم. اینجاست که پزشکان با تجویز مکمل‌های غذایی به ما کمک می‌کنند که البته ترجیح اولیه‌شان مکمل‌های طبیعی است؛ یعنی آن دسته از مکمل‌هایی که با گیاهان دارویی و به پیشنهاد طب سنتی درست می‌شوند.

سیر، آویشن، روغن ماهی، سبوس جو، گل ساعتی، جنسینگ و آلوئه‌ورا گیاهان و روغن‌هایی هستند که در تهیه‌ی بیشترِ مکمل‌های طبیعی به کار می‌روند. مثلا اگر دنبال مکملی هستید که سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت کند و از طرف دیگر فشار خون منظمی هم داشته باشید، ترکیب سیر و آویشن می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

مواد مورداستفاده در تهیه‌ی مکمل‌های غذایی محدود به گیاهان شناخته‌ی شده‌ای که بیشتر ما ایرانی‌ها اسمشان را شنیده‌ایم نمی‌شود. مثلا میوه‌ی لیسیوم که در چین خیلی پرطرفدار است نمونه‌ای از این دست است. این میوه‌ی سرخ‌رنگ که از گیاهی بوته‌ای به اسم «وُلف بِری» بدست می‌آید، به عنوان گیاهی درمانی برای بسیاری از بیماری‌ها مثل مشکلات گوارشی در چین استفاده می‌شود.

تا یادمان نرفته باید به نقش مکمل‌های غذایی در شکل‌گیری سبد غذایی هر خانواده هم اشاره کنیم. WFP یا برنامه‌ی جهانی غذا در وب‌سایت رسمی‌اش اعلام کرده که Food Basket یا همان سبد غذایی خانوارها بسته به محیط جغرافیایی، رژیم غذایی اعضای خانواده، تغییرات آب و هوایی، رژیم غذایی محلی و بیماری‌های مخصوص هر خانواده فرق دارد. با این حال باید در هر سبد غذایی مجموعه‌ای از ویتامین‌ها و اسیدآمینه‌های مهم و اساسی وجود داشته باشد تا سلامتی اعضای خانواده تامین شود. اما چنانچه هر فردی به دلایل مختلفی مثل بیماری یا رژیم غذایی محدودی از دریافت ویتامین‌ها باز بماند، باید از مکمل‌های غذایی استفاده کند.

مکمل غذایی را از برندهای غیر معتبر مصرف نکنید. چون ممکن است عوارض بدی به همراه داشته باشد.

چطور یک مکمل غذایی خوب انتخاب کنیم؟


فرض می‌کنیم که شما بعد از تجویز دکتر تصمیم گرفتید مکمل بخرید. نکته‌ی اول در این زمینه این است که به شما توصیه می‌کنیم دنبال خرید مکمل غذایی از بِرند معروفی باشد. سراغ مارک‌های کمتر شناخته شده یا اصلا شناخته شده نروید. ممکن است در این راه قیمت پایین مکمل وسوسه‌تان کند که آن را بخرید اما یادتان باشد شما می‌خواهید موادی را وارد بدن‌تان می‌کنید که قرار است حال شما را بهتر کند نه این‌که مشکلی به مشکلات‌تان اضافه کند.
نکته‌ی بعدی به صبر و حوصله‌ی شما ارتباط دارد. به نظر ما بهترین راه‌حل برای دانستن اثرات مکمل‌ها، رجوع به وب‌سایت‌های دارویی یا محصول مورد نظر است. با صبر و حوصله نظرات کاربران و خریداران را بخوانید، مشخصات محصولات را چک کنید و اگر لازم دیدید آن‌ها در گوگل جستجو کنید. در آخر هم اگر سوالی دارید در قسمت نظرات محصول از افراد دیگر بپرسید. باور کنید همیشه قسمت نظرات وب‌سایت‌های فروشگاهی بهترین و مطمئن‌ترین راه برای اطلاع از کیفیت محصولات هستند. بنابراین بیایید برای حفظ سلامتی خود به کیفیت یک محصول توجه نماییم و کمیت را مورد توجه قرار ندهیم. چرا که ممکن است یک محصول یا یک مکمل غذایی دارای قیمت پایینی باشد اما کیفیت آن پایین تر بوده و برای بدن شما عوارض بدی داشته باشد چرا که بیشتر مکمل هایی که در بازار وجود دارند و توسط مردم مورد استفاده قرار گرفته اند طبق تحقیقات تاثیر بدی بر روی بدن گذاشته و بیماری هایی را نیز به وجود آورده اند.

آیا مکمل‌های غذایی ضرر دارند؟

در آخر بهتر است از بخش ترسناک قضیه یعنی مصرف خودسرانه‌‌ و بیش از حد مکمل‌های غذایی هم بگوییم. بگذارید صادقانه و بی‌پرده بگوییم که فکر نکنید چون مکمل‌ها بی‌آزارند و برای سلامتی ما درست شدند، پس ضرری هم ندارند. عکس این قضیه کاملا اثبات شده. مثلا مصرف بیش از حد مولتی‌ویتامین یا ویتامین D ممکن است باعث مسمومیت شما شود. برای همین توصیه می‌کنیم که قبل از خرید مکمل‌های غذایی چند سوال زیر را از خودتان و پزشکتان بپرسید تا خیال‌تان راحت شود. این سوال‌ها را FDA تنظیم کرده و پاسخ‌شان به شما در انتخاب مکمل‌ها کمک می‌کنند:

  • استفاده از این مکمل‌های غذایی چه خوبی‌هایی برای سلامتی من دارد؟
  • آیا مصرف این مکمل‌ها ریسک دارند و به سلامتی من آسیب می‌زنند؟
  • مقدار مصرف (دُز) مجاز مکمل‌ها چقدر است؟
  • برای چه مدت و چقدر باید از مکمل‌ها استفاده کنم؟

 مکمل های غذایی فوراور

کمپانی فوراور لیوینگ سال هاست که در تهیه و ساخت مکمل های غذایی فعالیت داشته و بهترین و با کیفیت ترین مکمل ها را تولید می کند. مکمل های غذایی فوراور کاملا گیاهی و طبیعی می باشند و ترکیبی از گیاه هزار درمان آلوئه ورا هستند. این مکمل ها فاقد هر گونه ماده ی افزودنی و شیمیایی هستند و سلامتی را به شما هدیه خواهند کرد.این مکمل ها در زمینه های مختلف تولید  شده و شامل مکمل های ضروری برای خانم ها و آقایان و  مکمل های مخصوص کودکان هستند. 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه