مشاهده کل مجله

پیشگیری و بهبود پوکی استخوان، آرتروز، روماتیسم، مشکلات دیسک و مفصل

پیشگیری و بهبود پوکی استخوان، آرتروز، روماتیسم، مشکلات دیسک و مفصل

چگونه با دردهای مفاصل، پوکی استخوان و دیسک مقابله کنیم؟

دیسک کمر

امروزه درد مفاصل و مشکلاتی از جمله پا درد و کمر درد و همچنین پوکی استخوان از مشکلات اصلی افراد به ویژه سالمندان است.خیلی از افراد از این مشکل رنج می برند و به دنبال راه چاره ای اساسی برای حل مشکلات و درد های عضلانی و مفصلی خود هستند. درد های مفصلی علل گوناگونی دارد. عده ای بر اثر کهولت سن،عده دیگر بر اثر کار زیاد و عده ای بر اثر کمبود مواد مغذی همچون کلیسم دارای درد های مفصلی هستند.

پیش از شروع مقاله اجازه بدهید ابتدا ببینیم که دیسک و دیسک کمر چیست.

دیسک کمر چیست؟

کمر درد از آن دسته دردهای شایع است؛ حتما حداقل یک نفر را اطراف خود می‌شناسید که به دیسک کمر یا کمردرد مبتلا باشد. البته هر شکلی از کمر درد الزاما دیسک کمر حساب نمی‌شود.

دیسک چیست؟بین مهره‌های کمر صفحاتی از جنس غضروف وجود دارد که مهره‌ها را به هم وصل می‌کند و دور نخاع می‌پیچد. این مهره‌ها دیسک هستند. دیسک‌ها توسط رباط‌ های وصل‌ کننده‌ی نخاع به یکدیگر می‌پیچند و وصل می‌شوند. این دیسک‌ها نقش ضربه‌گیر را در ستون فقرات دارند و کارشان جلوگیری از فشارهایی است که به ستون فقرات وارد می‌شود؛ همینطور به مهره‌های کمر کمک می‌کنند که به خوبی حرکت کنند. از این رو نقش بسیار مهمی دارند و وقتی فرد دچار دیسک کمر می شود دیسک ها از بین می روند و مهره های ستون فقرات روی هم ساییده می شوند و حرکات آن ها را دچار مشکل خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث می‌شود دیسک‌ها حساس‌تر شوند، بالا رفتن سن است. با بالا رفتن سن ماده‌ی ژله‌ای داخل دیسک در اثر فشار بیرون می‌آید و به اعصاب مجاورش فشار می‌آورد. آن اعصاب هم به اعصاب سیاتیک فشار می‌آورند و دردی را موجب می‌شود که به آن درد سیاتیک می‌گویند. این درد یکی از آزاردهنده‌ترین دردها است و زندگی روزمره افراد را دچار اختلال می‌کند؛ زیرا هر حرکتی می‌تواند باعث بدتر شدن آن شود. این بیماری در مردان و زنان یکسان مشاهده می‌شود و با بالا رفتن سن احتمال ابتلا به آن افزایش می‌یابد؛ هر چند که بر اساس آمار سن ابتلا به آن در حال کاهش است و در جوانان ۱۶ تا ۲۴ ساله هم در حال افزایش است. افرادی که کار بدنی سخت می‌کنند و زیاد پیش می‌آید اجسام سنگین بلند کنند بیشتر از سایرین به این بیماری مبتلا می‌شوند.

عصب سیاتیک

علائم دیسک کمر چیست؟

گاهی ممکن است دیسک هیچ علائم خاصی هم نداشته باشد، اما عموم علائم دیسک مواردی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

درد دست و پا

اگر دیسک در ناحیه‌ی پایینی کمر باشد، شدیدترین میزان درد در باسن، ران و ماهیچه ساق پا حس می‌شود. همچنین این درد ممکن است به بخش هایی از پا نیز سرایت کند. اگر دیسک شما در ناحیه گردن دچار فتق شده باشد، عموما درد در ناحیه شانه و دست شدیدتر حس می‌شود. این درد هنگام عطسه، سرفه و یا تکان دادن ستون فقرات بیشتر می‌شود.

بی حسی و یا سوزن سوزن شدن(معمولا یک طرف)

افراد مبتلا به درد دیسک کمر بی حسی و سوزن سوزن شدن در بخشی از بدن که تحت تاثیر فتق می باشد، را حس می‌کنند.

درد دیسک کمر معمولا آرام آرام شروع می‌شود و با نشستن، بلند شدن، سرفه کردن، عطسه کردن، خندیدن، خم شدن و راه رفتن تشدید می شود.

ضعف شدید عضلانی

عضلاتی که با دیسک در ارتباط هستند، ممکن است ضعیف شوند. این ضعف عضلانی می‌تواند باعث عدم تعادل و تلوتلو خوردن شود.

دردهای مفصلی یا آرتریت

آرتریت در واقع التهاب یک یا چند مفصل است. آرتریت اینگونه ظاهر می‌شود که مفاصل خشک می‌شوند و دامنه‌ی حرکتشان کم می‌شود. آرتریت با درد همراه است و گاهی باعث ورم کردن مفاصل و گرم و سرخ شدن آن‌ها می‌شود. این بیماری با افزایش سن تشدید می‌شود. همچنین انواع مختلفی دارد که شایع‌ترین آنها را معرفی می‌کنیم:

  • آرتروز (استئوآرتریت): یکی از رایج‌ترین انواع این بیماری، ورم مفاصل یا آرتریت می‌باشد. افرادی که به این بیماری دچار می‌شوند، غضروف بین استخوان‌هایشان کم کم از بین می رود و این باعث برخورد دردناک استخوان‌ها با یکدیگر در ناحیه مفصل می گردد. آرتروز بیشتر در مفصل‌های دست، ستون فقرات، زانو و لگن رخ می دهد. با وجود اینکه احتمال وقوع آن در هر سنی وجود دارد بیشتر در افراد بالای ۵۰ سال دیده می‌شود.

 

  • روماتوئید آرتریت: این یکی دیگر از انواع ورم مفاصل است که هرچند شدیدتر و دردناک‌تر از آرتروز است، اما کمتر از آن رایج است. در این بیماری سیستم ایمنی بدن خود شروع به نابود کردن مفاصل کرده و این بیماری را ایجاد می‌کند. این بیماری می تواند به کاهش حرکت و شکستن استخوان و غضروف بین استخوان ها منجر شود. زنان سه برابر مردان دچار این بیماری می‌شوند. معمولا بین سنین ۴۰ تا ۵۰ سال روماتوئید آرتریت خود را نشان می‌دهد.

 

چرا به آرتروز مبتلا می‌شویم؟

چندین عامل در بروز این بیماری موثر هستند. ژنتیک و عوامل ارثی در بروز آن تاثیرگذار هستند، افرادی که در اعضای خانواده این بیماری را مشاهده می‌کنند بیشتر احتمال دارد که مبتلا شوند. ورزش‌های سنگین و آسیب‌های ناشی از آن یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در آرتروز است.

از طرفی دیگر احتمال مبتلا شدن به این بیماری با افزایش سن ارتباط مستقیمی دارد و در زنان هم شایع تر است. همچنین اضافه وزن به خصوص در ناحیه‌ی لگن و ستون فقرات خطر ابتلا به آن را افزایش می‌دهد.

پوکی استخوان

یکی از بیماری های بسیار شایعی که هم اکنون در بین بسیاری از افراد مسن مشاهده می شود پوکی استخوان است. پوکی استخوان زمانی رخ می دهد که یکی از مواد مغذی یعنی کلسیم  در بدن کاهش یافته و استخوان ها در جذب و ذخیره ی کلسیم بر اثر کمبود نا توان می شوند. پوکی استخوان یک بیماری اسکلتی است که در آن تراکم استخوان کم می‌شود و بخشی از بافت آن از بین می‌رود. این باعث می‌شود که استخوان‌ها به شدت ضعیف شوند و دچار شکستگی و ترک شوند. معمولا این شکستگی در ناحیه لگن، ستون فقرات و دست اتفاق می‌افتد. از آن جایی که تراکم استخوانی حدود ۲۵ سالگی شکل می‌گیرد، این بیماری از سال‌ها قبل از آن که علائمش را ببینیم زمینه‌اش فراهم می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود که از سنین پائین کلسیم کافی به بدن برسد تا استخوان‌های قوی شکل بگیرد. بدن از کلسیم و فسفات برای ساختن استخوان‌ها استفاده می‌کند.کلسیم برای بسیاری از سازوکارهای بدن استفاده می‌شود. در صورتی که به میزان کافی آن را دریافت نکنیم، بدن از کلسیم استخوان‌ها برای عملکرد بقیه‌ی اندام‌ها استفاده می‌کند و این در دراز مدت باعث ایجاد پوکی استخوان می‌شود. احتمال ابتلا به آن در سفیدپوستان و زنان بعد از یائسگی بیشتر است. 

پوکی استخوان

علائم پوکی استخوان چیست؟

گاهی این بیماری تا چندین سال علامتی ندارد و با شکستن استخوان خود را نشان می‌دهد. اما به طور کلی افرادی که دچار پوکی استخوان می شوند از تغییر در شکل ظاهری مفاصل و اندام ها و همچنین درد مفاصل مشخص می شود. بعضی از علائمی بعد از پیش‌روی بیماری ممکن است دیده شود:

  • قوز کمر که در پیری اتفاق می‌افتد.
  • احساس درد در مفاصل
  • مشکل در ایستادن و نشستن
  • کوتاه شدن قد

چه عواملی باعث این بیماری می‌شوند؟

ژنتیک و عوامل محیطی در بروز این بیماری تاثیر دارند. از عوامل محیطی می‌توان به رژیم غذایی اشاره کرد. افرادی که در سنین جوانی کلسیم و ویتامین د کمتری دریافت کنند احتمال ابتلایشان بیشتر می‌شود. شیوه‌ی زندگی نیز بر این بیماری تاثیر می‌گذارد. مصرف سیگار، الکل و تحرک پائین و پشت میز نشستن طولانی ریسک ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

با تغییر شیوه‌ی زندگی، ورزش منظم و تغییر رژیم غذایی می‌توانید این بیماری‌ها را بهبود ببخشید. همچنین کمپانی فوراور هم محصولاتی اختصاصی برای این بیماری‌ها عرضه می‌کند که آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • فوراور نیچر مین: این محصول شامل بیش از ۱۰ ماده‌ی معدنی ضروری و مفید برای بدن است که از دانه‌های طبیعی و گیاهان دریایی گرفته شده است. برای مشاهده این محصول به فوراور نیچرمین مراجعه کنید.
  • فوراور کلسیم دی: این محصول مقادیر لازم از کلسیم و ویتامین دی که برای ساختار استخوان و حفظ عملکرد آن مناسب است را برای شما فراهم می‌آورد. برای خرید این محصول به محصول کلسیم دی در سایت فوراور مراجعه کنید.

برای مشاهده سایر محصولات فوراور که برای پوکی استخوان مناسب است، به محصولات پوکی استخوان مراجعه کنید.

نظر خود را بنویسید

دیدگاه

نظرات 3

avatar
سلام ، ازمطالب شما استفاده نمودم .متشکرم
۱۳۹۷/۶/۱۳
avatar
سلام و درود
خواهش میکنم، سلامت باشید.
۱۳۹۷/۷/۵
avatar
سلام  مطالب بسیار  آموزنده ای بود متشکرم
۱۴۰۲/۳/۱۱