مشاهده کل مجله

با داروهای گیاهی به جنگ مشکلات معده برویم و از بیماری‌های آن پیشگیری کنیم!

با داروهای گیاهی به جنگ مشکلات معده برویم و از بیماری‌های آن پیشگیری کنیم!

ورم و زخم معده چیست، چه علائمی دارد، بهترین درمان گیاهی و طبیعی آن کدام است؟

ورم معده یکی از بیماری‌های رایج ناحیه‌ی معده است که بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند. روش های زندگی و تغذیه ی نا سالم از عوامل اصلی است که منجر به بیماری ورم معده می شود. این بیماری راه های درمان زیادی دارد از جمله عمل و جراحی که بیشتر افراد از این گزینه استفاده می کنند که اگرچه منجر به بهبود می شود اما چندان روش مناسبی نیست. این روزها به علت سبک زندگی نادرست و رژیم غذایی ناسالم، خطر ابتلا به این بیماری روز به روز بیشتر می‌شود، به همین دلیل این روزها شاید شما هم مانند بسیاری از افراد به دنبال درمان گیاهی ورم معده و تغییر رژیم غذایی خود باشید. اما قبل از هر چیز باید بدانیم ورم معده چیست و علائم ورم معده چه هستند؟

ورم معده چیست؟

معده یک لایه‌ی سطحی دارد که غشای مخاط آن نام دارد. این لایه‌ی سطحی از معده در مقابل اسید آن محافظت می‌کند. هنگامی که این لایه آسیب می‌بیند و ملتهب می‌شود، فرد دچار ورم و التهاب معده می‌شود. در این حالت فرد ممکن است علائمی نظیر احساس سنگینی در معده، سوزش قسمت بالای شکم و تهوع را داشته باشد. اما بسیاری از مواقع هم این بیماری هیچ علائم خاصی ندارد و فرد با مراجعه به پزشک و آندوسکوپی می‌تواند آن را تشخیص دهد.

این بیماری می‌تواند به صورت ناگهانی ظاهر شود و علائم آن شدید باشد. در این شرایط ورم معده حاد است و ممکن است به صورت دردهای متوالی در طول زمان بروز پیدا کند. در این وضعیت، حالت ورم معده مزمن است.

برای تشخیص بیماری لازم است که به پزشک مراجعه کنید و آزمایش آندوسکوپی بدهید. در صورتی که در جداره‌ی معده‌ی شما زخم‌های سطحی دیده شود به این معناست که شما به این بیماری مبتلا هستید.

آندوسکوپی معده

علائم ورم معده چیست؟   

همانطور که گفتیم این بیماری ممکن است با علائم خاصی همراه نباشد، اما به صورت کلی علائم ورم معده عبارتند از:

  • نفخ و درد در ناحیه بالایی شکم
  • تهوع و استفراغ
  • سکسکه
  • مدفوع شبیه به قیر
  • خون بالا آوردن
  • سوزش معده در هنگام غذا خوردن
  • کاهش اشتها

علائم ورم معده می‌تواند خفیف باشند،(سوزش خفیف معده) و یا آنقدر شدید باشند که تحمل آن بسیار سخت باشد.(در حالتی که غشای معده سوراخ شده است.)

خون بالا آوردن و مدفوع قیر مانند علائم بیماری است که پیشروی زیادی داشته و ممکن است خطرناک باشد، بنابراین در صورت داشتن این علائم هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

چرا افراد به ورم یا زخم معده دچار می‌شوند؟

آسیب دیدن لایه‌ی سطحی معده به چند دلیل اتفاق می‌افتد:

  • باکتری هلیکوباکتری پیلوری: این باکتری در سیستم گوارش افراد یافت می‌شود، اما در بعضی از افراد این باکتری بیش از حد تکثیر می‌شود و به دیواره‌ی معده و روده می‌چسبد و به مرور زمان باعث التهاب معده می‌شود. همچنین ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن و داشتن استرس عواملی هستند که این روند را تسریع می‌کنند. وقتی این باکتری باعث التهاب معده می‌شود، اکثرا فرد به ورم معده مزمن مبتلا می‌شود.
  • رژیم غذایی نامناسب: همان طور که گفته شد رژیم غذایی نا مناسب می تواند منجر به ورم معده شود. و از آن جایی که بیشتر مواد غذایی خیلی از مواد مغذی را ندارند و می بایست جهت رساند مواد غذایی از مکمل های غذایی استافده شود از این رو فرد دچار کمبود می شود که این کمبود در بعضی از مواد مغذی منجر به ورم معده خواهد ش.کمبود برخی از مواد آلی و معدنی در بدن می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود. کمبود موادی مثل سلنیوم، ویتامین B12، روی و کلسیم. همچنین عادت‌های ناسالم غذایی مثل پرخوری ای که در نهایت فرد استفراغ می‌کند که چاق نشود، هم موجب پیشرفت این بیماری می‌شود.
  • مصرف داروهای مسکن مثل پروفن یا آسپیرین:  امروزه از دارو هایی نظیر مسکن ها به میزان زیادی استفاده می شود و هر فردی حداقل یک بسته از این مسکن ها را با خود همراه می کند اما باید گفت این مسکن ها نه تنها برای درد کار ساز نبوده و فقط به طور موقف درد را آرام می کنند بلکه استفاده ی مداوم از آن ها بیماری های زیادی را به وجود می آورد. این داروها میزان ترشح اسید معده را تغییر می‌دهند و می‌توانند باعث ایجاد التهاب معده شوند.
  • کم خونی پرشینیوز: این بیماری جذب ویتامین B12 را از معده مختل می‌کند. افرادی که ورم معده دارند، به این کم خونی بیشتر مبتلا می‌شوند و علائم آن هم همراه با خستگی و بی حسی در اندام هاست.
  • چاقی: این عامل در کنار بقیه عوامل می‌تواند ورم معده را تسریع کند.
  • استرس و اضطراب: همان طور که در مقاله ی مربوط به استرس ذکر کردیم استرس و اضطراب عامل اصلی بسیاری از بیماری ها در صورت عدم کنترل هستند که یکی از بیماری هایی که ایجاد می کنند ورم معده است.
  • مصرف سیگار و الکل: مصرف درازمدت سیگار و الکل احتمال ابتلا به ورم معده را افزایش می‌دهد.

درمان گیاهی ورم معده

درمان گیاهی مشکلات معده

برای درمان ورم معده، لازم است به پزشک مراجعه کنید و در کنار درمان، چند اصول هست که با رعایت آنها می‌توانید به درمان ورم معده کمک کنید:

۱- رژیم غذایی: شما لازم است که بعضی از مواد غذایی را از رژیم غذایی خود حذف کنید، زیرا این مواد دیواره‌ی معده را تحریک می‌کنند و باعث افزایش التهاب معده و علایم ورم معده می‌شوند.  این مواد غذایی شامل: مواد فرآوری شده، غذاهای شیمیایی و مصنوعی، چای و قهوه، فلفل‌ها و ترشی.

همچنین ادویه هم می‌تواند دیواره‌ی معده را تحریک کند. شما باید خودتان با توجه به مواد غذایی مصرفی و واکنش معده‌تان بفهمید که معده‌ی شما به کدام مواد غذایی واکنش نشان می‌دهد و آنها را حذف کنید. به جای این مواد غذایی، میوه، سبزیجات و آب به میزان کافی مصرف کنید و تعداد وعده‌های غذایی خود را در طول روز افزایش، و میزان غذا در هر وعده را کم کنید. لازم است بدانید که برای سلامت گوارش، باید منظم غذا بخورید.

۲- داروهای مسکن را حذف کنید و یا با مشورت پزشک مصرف کنید: همانطور که گفتیم، داروهای مسکن می‌توانند باعث التهاب معده و به هم ریختن اسید معده شوند. بنابراین افرادی که به ورم معده دچار هستند باید آنها را حذف کنند. به جای پروفن و ناپروکسن، می‌توانید استامینوفن بخورید.

۳- ورزش کنید: ورزش چندین تاثیر مثبت می‌تواند بر بدن شما داشته باشد، غیر از همه‌ی تاثیرات مثبتی که دارد از جمله تنظیم هورمونی بدن، جلوگیری از آلزایمر و ..، می‌تواند با کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی به درمان التهاب معده کمک کند.

ورزش و معده

نکته

از آنجایی که ورم معده می‌تواند باعث شود که جذب برخی مواد کاهش پیدا کند، لازم است که مواد مغذی بخورید تا علائم این کمبود مواد غذایی از بین بروند. بنابراین اگر به این بیماری دچار هستید پروتئین، چربی‌های سالم، میوه و سبزیجات مصرف کنید.

کمپانی فوراور برای درمان گیاهی ورم معده، محصولات ویژه‌ای دارد که این محصولات از مواد طبیعی و ارگانیک ساخته شده و شما می‌توانید در کنار پرهیز غذایی و ورزش، از محصول سلامتی درمانی فوراور برای درمان گیاهی ورم و زخم معده استفاده کنید و به جای استفاده از دارو های شیمیایی که ممکن است در بدن شما مشکلات دیگری نیز به وجود آورند از دارو های گیاهی و طبیعی استفاده نمایید و از عوارض بعدی نیز در امان باشید. 

نظر خود را بنویسید

دیدگاه

نظرات 2

avatar
ممنون از توضیحات عالیتون
۱۳۹۷/۷/۲۷
avatar
خواهش میکنم
سلامت باشید.
۱۳۹۷/۸/۱۳